English
 文学部
 英文学科
 
准教授
下村   冬彦
SHIMOMURA FUYU (FUYUHIKO)

その他の所属・職名
文学研究科 英文学専攻博士前期課程 授業担当教員

取得学位
M.A. in Communications  New York University (NYU)  2003/05/15 
Ed.M. in International Education  Columbia University Teachers College  2007/02/14 

学生及び受験生へのメッセージ
異文化理解や多文化共生、英語のリスニング指導法などを研究しています。文化や国籍、第一言語、性別や年齢などが異なる「他者」への差別意識や排斥は、どのようなメカニズムで働くのか、どのようなスキルセットやマインドセット(意識、心がけ)が「他者」への理解に繋がるのか、またその「他者」の声に耳を傾ける上で必要な第二言語のリスニング力を効果的に向上させられる教授法の研究をしています。「グローバル」や「異文化コミュニケーション」という言葉にピンときたら、一緒に学びましょう。   

研究分野
異文化コミュニケーション 
外国語教育 

キーワード
異文化コミュニケーション、多文化共生、文化と言語とアイデンティティ、英語教育、シャドーイング 

論文
Overview of the major researches on TOEIC tests in university English curricula  Kobe College Studies  大学・研究所紀要  単著  63/ 2, 89-100  2016/12         
How should we teach diverse students? Cross-cultural comparison of diversity issues in K-12 schools in Japan and the US. (査読付)  International Journal of Multicultural Multireligious Studies  学術雑誌  単著  2/ 1, 1-13  2016/02         
Can Critical Race Pedagogy break through the perpetuation of racial inequity?: Exploring what is behind the structural racism and potential intervention.(査読付)  International Journal of Sociology and Anthropology,  学術雑誌  単著  7/ 12, 254-260  2015/12         
How to teach listening?: The impact of rapid oral reading and repeating practices on TOEIC listening score.(査読付)  International Journal of Language Education and Technology  学術雑誌  単著  3/ 3, 234-241  2015/12         
What is the most effective approach to improve students’ TOEIC scores?: Comparing and analyzing TOEIC scores of students taking weekly study sessions and those taking one-day and/or one-week intensive TOEIC study sessions.  Kobe College Studies  大学・研究所紀要  単著  62/ 2, 179-188  2015/12         
詳細表示...

研究発表
学会発表  Do overlapping and repeating practices help students develop better English listening skills?: Exploring the interview data and recorded shadowing data to explore the factors that best help students improve English listening skills.  The 16th Annual Hawaii International Conference on Education  2018/01/04   
学会発表  Can teachers help students cope with ‘Action plan for educating global citizens’ policy?: Exploring potentials of new listening pedagogy in EFL classrooms.  2017 Multidisciplinary Approaches in Language Policy & Planning Conference  2017/08/25   
学会発表  How does the "Action plan for educating global citizens" affect college English classrooms?  2017 Multidisciplinary Approaches in Language Policy & Planning Conference  2017/08/24   
学会発表  How motivation matters? Exploring student motivation in second language learning and its influence on their performance on the TOEIC test  The 15th Annual Hawaii International Conference on Education  2017/01/03   
学会発表  How to teach listening?: The impacts of rapid oral reading and repeating practices on listening skills  The 12th Annual CamTESOL Conference on English Language Teaching  2016/02/20   
詳細表示...